Kalvehavebanen (KB) var en dansk
privatbane mellem Vordingborg og Kalvehave (1897–1959).
Den udgik oprindeligt fra Vordingborgs første station Masnedsund og hed derfor i de første år Masnedsund-Kallehave
Banen (MKB).
Da Sydbanen
var anlagt længere mod vest mellem Næstved og
Vordingborg og tanken om at forlænge Østsjællandske
Jernbane fra Faxe til Præstø og
Kalvehave ikke var blevet til noget, stod det klart, at Kalvehave og Møn ikke ville få
jernbaneforbindelse fra nord. Så i 1890'erne voksede
ønsket om en forbindelse med Vordingborg. Banen fra Kalvehave over Skovhuse til
Vordingborg og Masnedsund var med i den store jernbanelov
fra 1894.
Ved åbningen af Storstrømsbroen og den nye Masnedsundbro i 1937 blev den ny Vordingborg Station taget i brug, og Masnedsund Station mistede sin betydning, men KB kørte stadig via den til den ny station, hvilket var besværligt, fordi man skulle skifte retning (rebroussere
·
Vordingborg
Slotsstation i km 1,6.
·
Bakkebølle trinbræt
med sidespor i km 6,9.
·
Stensved station
i km 9,5 med krydsnings/læssespor.
·
Stivænge
trinbræt i km 10,3 fra 1953 på banens højeste
punkt 63,3 m o.h.
·
Skovhuse
trinbræt i km 11,5 fra 1949.
·
Stålvænge
trinbræt i km 15,5 fra 1948.
·
Viemose
station i km 17,2 med 85 m læssespor, dræsineskur fra 1911.
·
Kalvehave station
i km 20,5 med hovedkontor, maskindepot, værksted og depotspor.