Sydbanen

Ringsted - Rødby Færge railway.png

 

Sydbanen er en statsejet jernbane mellem København og Nykøbing Falster, hvorfra banen fortsætter med udgreninger til både Rødbyhavn og Gedser. Den egentlige Sydbane strækker sig fra Ringsted til Rødby Færge/Gedser, mens strækningen København-Ringsted er delt med Vestbanen. Strækningen mellem Nykøbing Falster og Gedser kaldes populært Gedserbanen.

Historie

Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund blev bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab på en koncession fra den 24. januar 1868 og banen blev indvidet den 4. oktober 1870. Denne banes delstrækning Roskilde - Køge - Næstved benævnes nu ofte som Lille Syd, grundet dens ringe kapacitet som er en følge af den er enkeltsporet. Når den nye bane København - Køge Nord - Ringsted åbner, er det planen at visse regionaltog fra Nykøbing Falster skal bruge den sydlige del af Lille Syd (Næstved - Køge og den nye station Køge Nord) og fortsætte på den nye bane.

Midtbanen: Som den første del af Den Sjællandske Midtbane blev den dobbeltsporede Ringsted-Næstved åbnet den 1. juni 1924. Det meste af den gennemgående trafik flyttedes til denne strækning. Efterfølgende blev strækningen imellem Vordingborg og Næstved udbygget dobbeltspor.

Den 26. september 1937 blev Storstrømsbroen indviet med en ny bro over Masnedsund og den gamle færgeoverfart nedlægges.

Allerede under besættelsen blev bygning af strækning Nykøbing Falster-Rødby Færge påbegyndt, dog uden at blive færdig. I 1955 blev det aftalt med Vesttyskland at Fugleflugtslinjen skulle bygges færdig og trafikken flyttede fra Gedser-Großenbrode

 og der blev bygget en ny bro ved Nykøbing Falster – Frederik d. 9's Bro. Den blev 14. maj 1963 den nye strækning åbnet for trafik.

Trafik

Sydbanen er, målt på antallet af passagerer, landets 5. største passagerjernbane, efter S-togsnettet, Vestbanen, Øresunds-/Kystbanen og Nordvestbanen  Den mest benyttede station på strækningen er Næstved, hvorfra der rejser cirka 9.000 daglige passagerer.

Lokaltog mellem Ringsted og Næstved blev reduceret i 1960'erne, hvor de små stationer blev lukket i 2 omgange i 1962 og 1966. Lokaltrafik på Gedserbanen blev afviklet i 1974 og ved indførelse af regionaltog i timedrift i 1982 blev 4 små stationer imellem Næstved og Nykøbing Falster lukket.

Strækningen mellem Nykøbing og Gedser var meget lidt trafikeret. På strækningen kørte i 2008 kun et tog i hver retning i døgnet. Derfor blev det besluttet at indstille driften på strækningen i 2010. Sidste tur blev således kørt i december 2009 ved overgangen til ny køreplan.

Standsningssteder

Derudover findes et trinbræt, der bruges i forbindelse med Døllefjelde-Musse Marked.