Sydbanen

Sydbanen er en statsejet
jernbane mellem København og Nykøbing Falster, hvorfra banen fortsætter med udgreninger til både Rødbyhavn og
Gedser. Den egentlige Sydbane strækker sig fra Ringsted til Rødby Færge/Gedser,
mens strækningen København-Ringsted er delt med Vestbanen.
Strækningen mellem Nykøbing Falster og Gedser
kaldes populært Gedserbanen.
Historie
Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund
blev bygget af Det Sjællandske Jernbaneselskab på en koncession fra den 24.
januar 1868
og banen blev indvidet den 4. oktober 1870. Denne banes
delstrækning Roskilde - Køge - Næstved benævnes nu ofte som Lille Syd, grundet
dens ringe kapacitet som er en følge af den er enkeltsporet. Når den nye bane
København - Køge Nord - Ringsted åbner, er det planen at visse regionaltog fra
Nykøbing Falster skal bruge den sydlige del af Lille Syd (Næstved - Køge og den
nye station Køge Nord) og fortsætte på den nye bane.
Midtbanen: Som den første
del af Den Sjællandske Midtbane blev den dobbeltsporede Ringsted-Næstved åbnet
den 1. juni 1924.
Det meste af den gennemgående trafik flyttedes til denne strækning.
Efterfølgende blev strækningen imellem Vordingborg og Næstved udbygget
dobbeltspor.
Den 26.
september 1937 blev Storstrømsbroen indviet med en ny bro over Masnedsund og
den gamle færgeoverfart nedlægges.
Allerede under
besættelsen blev bygning af strækning Nykøbing Falster-Rødby Færge påbegyndt,
dog uden at blive færdig. I 1955 blev det aftalt med Vesttyskland at
Fugleflugtslinjen skulle bygges færdig og trafikken flyttede fra Gedser-Großenbrode
og der blev bygget en ny bro ved Nykøbing
Falster – Frederik d. 9's Bro. Den blev 14. maj 1963 den nye strækning åbnet
for trafik.
Trafik
Sydbanen er, målt på antallet af passagerer, landets 5.
største passagerjernbane, efter S-togsnettet, Vestbanen, Øresunds-/Kystbanen
og Nordvestbanen Den mest benyttede
station på strækningen er Næstved, hvorfra der rejser cirka 9.000
daglige passagerer.
Lokaltog
mellem Ringsted og Næstved blev reduceret i 1960'erne, hvor de små stationer
blev lukket i 2 omgange i 1962 og 1966. Lokaltrafik på Gedserbanen blev
afviklet i 1974 og ved indførelse af regionaltog i timedrift i 1982 blev 4 små
stationer imellem Næstved og Nykøbing Falster lukket.
Strækningen
mellem Nykøbing og Gedser var meget lidt trafikeret. På strækningen kørte i
2008 kun et tog i hver retning i døgnet. Derfor blev det besluttet at indstille
driften på strækningen i 2010. Sidste tur blev således kørt i december 2009 ved
overgangen til ny køreplan.
Standsningssteder
- Ringsted
Station (Rg)
- Englerup
Billetsalgssted (Eu), nedlagt i 1962
- Vrangstrup
Station (Vst), nedlagt i 1966
- Tyvelse
Trinbræt (Tyt), nedlagt i 1962
- Glumsø
Station (Gz)
- Herlufmagle
Station (Rm), nedlagt i 1966
- Søgård
Trinbræt (Sgt), nedlagt i 1936.
- Rislev
Billetsalgssted (Ris), nedlagt i 1962
- Næstved Station (Næ), forbindelse til
Lille Syd og havde forbindelse til Slagelse-Næstved og Næstved-Præstø-Mern Banen
- Lov
Station (Lo), nedlagt som trinbræt i 1982
- Ring
Trinbræt (Rit), nedlagt i 1982
- Lundby
Station (Lu)
- Klarskov
Station (Kr), nedlagt som trinbræt i 1982
- Vordingborg Station (Vo), havde
forbindelse til Kalvehavebanen
- Masnedø
Station (Mn), Danmarks første fjernstyrede krydsningsstation, trinbræt
indtil 1955.
- Orehoved
Station (Oh), fjernstyret krydsningsstation, nedlagt for persontrafik i
1982
- Nørre
Alslev Station (Nv)
- Eskilstrup
Station (Ek)
- Tingsted
Station (Tn), fjernstyret krydsningsstation, nedlagt for persontrafik i
1971.
- Nykøbing F Station (Nf), har forbindelse til Lollandsbanen og havde
forbindelse til Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen
Derudover
findes et trinbræt, der bruges i forbindelse med Døllefjelde-Musse Marked.