Klubtur til Frihedsmuseet samt Hedeland

Søndag den 13. september

Besøg på Frihedsmuseet:

Museet nedbrændte i 2013 efter en voldsom påsat brand. Det nyopførte museum åbnedes i år, 2020.

Frihedsmuseet - den del der ligger over jorden Fra de underjordiske udstillinger

Der skal bestilles besøgstid hjemmefra, og vi fik 2 tider nemlig 10:00 og 10:30, men det gav ingen problemer. Udstillingen er bygget op omkring fem autentiske personer, som følges gennem besættelsestiden – år for år.

Efterfølgende bad vi om nogle kommentarer fra klubbens medlemmer: Det er en spændende måde, at fremstille perioden visuelt. Mange af begivenhederne blev levendegjort, og som eksempel kan nævnes overfaldet 9. april. Film, som viste bombemaskinerne og larmen fra motorerne fik det næsten til at løbe koldt ned ad ryggen. Det er kendt stof, der er blevet levende. Særlig skal også fremhæves flugten af de danske jøder til Sverige. Man mødtes i en lille Nordsjællandsk havn, hvor et lille fartøj ventede, Kort efter blev der rejst sejl, og skibet forsvandt mod Sverige. Snart skimtedes lysene på den svenske kyst, og man var reddet.

Alt i alt en god formidling af Besættelsen, men, som nogle mente, der var ikke noget nyt!

Og dog. På en skærm vistes ved hjælp af trykknapper, hvor der havde været sabotager i Danmark. Der er 6 steder i Næstved, som er omtalt mange steder. Benzintankene på havnen, træfabrikken også på havnen og finerfabrikken, der fremstillede krydsfiner til tyskernes flyvemaskiner. Et sted kendte jeg ikke. Schrøders snedkeri på hjørnet af Manøvej og Åderupvej. Jeg har siden erfaret, at Schrøder var topnazist, og berygtet i hele byen. Han fremstillede bl,a, senge til tyskerne.

Museet ligger under jorden, og kan godt virke trangt! – Ikke for personer med klaustrofobi!  

 

Efter besøget på Frihedsmuseet kørte man videre ad Hedehusene til, hvor der var aftalt udflugt med Jørgen og sønner på Brandhøjbanen i Hedeland. Hedeland er et stort kunstigt anlagt naturområde i de nu  nedlagte grusgrave. Her stod et damplokomotiv med damp, og klar til at køre nogle rundture. Desværre havde man ikke kørt tog med passagerer i år, så det var en kærkommen oplevelse at futte rundt med os. To tog var køreklar – et med damp, som Nikolaj stod for, og et med benzin, som Morten stod for. Med den nødvendige afstand kunne vi sidde 5 på det ene tog og syv på det andet.

Første hold startede ud i røg og damp Næste hold var benzintrukken (en lille havetraktor der var bygget om)

De to tog med passagerer fandt hurtigt ud på den lange rundstrækning på hver sin runde. Det var derfor med hej eller halløj når togene mødtes.

Mens der blev dækket op til frokost skulle "fototosserne" lige have det hele med Der var lige nogle der skulle have en ekstra tur

Efter mange rundture var det tid til at fouragere. På et langbord blev lækkerierne oprangeret, og med en naturlig appetit frokosten indtaget. Desværre var tiden løbet fra os, og hastigt måtte vi sluge maden, glemme ølsjatterne og ile til det ventende tog fra Veteranjernbanen Hedelandsbanen.

Toget de fleste af os kørte med Ved endestationen var det til til at sige tak for i dag

På resten af udflugtsdagen kørte vi mange ture frem og tilbage i det naturskønne terræn. Når vi bliver coronafri næste år, bliver der rig lejlighed til at tage på udflugt på disse to jernbaner .