Det var med stor forventning jeg så frem til klubbens efterårsudflugt til Slesvig-Holsten. Jeg havde fået tilsendt turens program, og det lovede godt, så det var bare med at komme af sted.

Fredag morgen mødtes alle morgenfriske på parkeringspladsen ved klubanlægget. Hurtigt blev der valgt vognkommandører, og jeg skulle være bagest i kolonnen. Af sted – af sted. Storebæltsbroen, fynske motorveje, Fåborg, Bøjden. Her skulle farvandet passeres med færge, og der var rigelig tid til at fotografere “Thor Sydfyen” ved indsejlingen til færgehavnen.

Fyn.jpg (96253 byte)                      Bøjden.jpg (65859 byte)

Billetteringen var hurtigt på plads, og da Thomas havde reserveret pladser til alle tre biler, kunne vi straks køre ombord. Da det nu var morgenkaffetid, søgte vi til cafeteriet, hvor de fleste fik en tiltrængt morgenopstrammer! Jeg ville nyde det fine vejr, og filme det smukke “vandskab”, da det var første gang jeg var på de kanter.

På Færgen.jpg (53063 byte)

Statelig gled “Thor Sydfyen” ind i lejet i Fynshav, og turen kunne fortsætte over Als mod Sønderborg og Dybbøl Mølle. Ved den historiske mølle skulle frokosten indtages, men da der ikke var borde og bænke her fortsatte vi ad den smukke kystvej langs Flensborg Fjord. Ved Rønshoved foretog vi en afstikker ned til stranden, hvor vi fandt både borde og bænke, og hurtigt var frokosten anrettet. Fra frysetaskerne fremdroges kølige pilsnere og frisk pålæg. Det var tydeligt, at det var mænd, der var på udflugt: rugbrød, leverpostej, pølse, skinke mm. Sundt og nærende, og frit for salat og blødt brød.

Fjorden.jpg (112417 byte)                    Frokost.jpg (93278 byte)                    1_lektion.jpg (53648 byte)

Da maverne var velfodrede, uddelte Robert et kompendium turens seværdigheder, og et historisk indlæg om Slesvig og Holsten. Da han er lidt af undermåler, steg han op på bænken, hvor han med sin klare røst og svingende armbevægelser holdt han et medlevende foredrag, og således levendegjorde historien, som ikke er ligetil at forstå for menigmand. Vi kunne samtidig følge med i kompendiet, da det var krydret med mange relevante billeder. Kompendiet er et flot arbejde, og har efterfølgende fundet plads på reolen hjemme.

12 mand fik hurtigt samlet sammen og ryddet op, og turen fortsatte via Kruså til Flensborg. I Flensborg skulle der gøres 2 indkøbsstop, først hos modelforretningen Trojaner, derefter hos Calle for at få forsyninger til opholdet i Garding og på udflugterne. Herefter diagonalt gennem Sydslesvig til Garding på halvøen Ejdersted. Uden problemer fandt vi overnatningsstedet, som viste sig at være et fint feriested, hvor vi blev indkvarteret i 4 ferielejligheder. Alle lejlighederne havde en stor stue i underetagen, og soveværelser på første sal. Lejligheden, hvor kasserer Oluf sov, blev valgt til fællesrum. Aftensmåltidet, forloren skildpadde, blev sat på bordet - dog uden den nødvendige sherry.

Garding 1.jpg (98736 byte)                    Garding 2.jpg (68403 byte)

Den lune eftersommeraften skulle naturligvis nydes, og kombineret med en motionstur skulle Garding udforskes. Nogle gik til stationen og nogle gik på værtshus. En lille gruppe endte sluttelig på en hyggelig knejpe, hvor Kümmeling kun kostede 1 €.

Bodega.jpg (64018 byte)                     Bar.jpg (46191 byte)

Fredag

Næste morgen mødtes vi friske til morgenmaden, idet nogle morgenfriske gutter havde hentet frisk morgenbrød hos den lokale bager. Dagens udflugsprogram blev gennemgået, idet der var en afvigelse fra det oprindelige program. Ejderen har sit udløb i Vesterhavet lige syd for Garding, og på grund af høj- og lavvande skal floden reguleres med et dæmningkompleks. Desværre var det tæt tåge, da vi ankom til dæmningen, så det var langt fra det perfekte fotovejr. Men vi kunne iagttage de enorme vandmasser, der pulser ind og ud hver sjette time døgnet rundt - året rundt.

eideren.jpg (39017 byte)

I den tætte tåge fortsatte vi gennem det ejderske landskab styret af forreste vognkommandørs GPS a la cross country. Det eneste vi kunne se var de smalle mudrede veje og interessante landbrugsmaskiner, der stod opstillet på markerne. Undervejs passeredes ganske små landsbyer, hvor tågen lå knap så tæt. Derfor var det muligt at få en gensidig hilsen fra en stork, der sad højt på sin rede. Vi råbte “Hej stork”, og storken løftede næbbet og nikkede et par gange. Høflige storke dernede i Ejderland. Men omsider nåede vi Friedrichstadt, hvor første besøg var Modellbahn Zauber.

Om selve anlægget kan man læse i Særtoget 2/2008. Men anlægget skulle selvfølgelig tages i nærmere beskuelse, og hurtigt fik man øje på en masser detaljer, gags! En beruset mand køres i trillebør, folk står og glor på aber i et træ, en kvinde sidder på hug og lader sit vand, et storkepar har bygget rede mellem trådene på højspændingsmasten, en lystfisker på en frømand som fangst, en fange flygter fra fængslet, en mand sidder fredeligt på lokum, da døren går op osv. osv. Alt imens togstammer i roligt tempo kører rundt på anlægget. En kop kaffe, og derefter udsivning til den friske luft. Ved ind-/udgangen stod Robert og scorede nogle billige point hos Sybille, modeljernbanens medindehaver. Robert havde nemlig medbragt artiklen fra Særtoget i nogle hundrede eksemplarer til uddeling til alle de danske gæster. Så vidt jeg husker, fik han både knus og kram og en lille blomsterkrybbe, der skal pynte på anlægget derhjemme.

Der var plads i programmet til en kort byvandring i Friedrichstadt, hvor vi så de gamle huse, smukt beliggende ned til kanalerne. Vi var så heldige at se et brudepar komme ud fra rådhuset, og det blev naturligvis filmet!

Friedrichstadt.jpg (99080 byte)

Næste “highlight” på turen var jernbanebroen over Kielerkanalen og den spektakulære svævefærge ved Rendsborg. Begge emner er omtalt i dette nummer af Særtoget. Mens vi indtog frokosten ”på” bilerne, så vi 3 store skibe, såkaldte feedere, sejle forbi, og efter det sidste iagttog vi svævefærgen svæve over kanalen.

svævefærge.jpg (72787 byte)                    Hjuldamper.jpg (63044 byte)

Vi tog en svævetur, og på den modsatte side af kanalen holdt Robert et foredrag om broen og svævefærgen. Tilbageturen gik ligeså fint, men eftermiddagskaffelysten havde tirret ganerne. Kaffen med tilhørende æblekage blev indtaget i ”Brückenterrassen” med udsigt til kanalen og skibstrafikken. Æblekagen satte sig dybt i vommen!

Thomas havde ugerne før været på rekognoscering i Rendsborg, og Preben havde bestilt bord på hotel Hansen, men først var der tid til byvandring. Jeg tog til stationen, og filmede tog og relevant jernbanemiljø, indtil vi skulle spise hos Hansen. Preben havde reserveret Bismarcksstube til 12 personer, og det var et festligt bord, der mødte os. Stort set alle bestilte schnitzel. Naturligvis! Schnitzel med små sild, kapers og citron. Hertil masser af bearnaisesovs og brasede kartofler. Robert betalte!

Hansen.jpg (90378 byte)                    Hansen middag.jpg (67627 byte)

Mætte og tilfredse tog vi tilbage til residensen i Garding, fik en godnatøl eller 3, og sov trygt og tungt til næste morgen.

Lørdag

Tidligt op - morgenmad - af sted i bilerne til Heide. Fra Heide skulle vi køre med regionaltoget til Hamborg-Altona. Atter i tæt tåge, så vi fik intet set af det flade marskland. Højbroen over Kielerkanalen kunne kun høres! Der er 2 højbroer over Kielerkanalen, og denne var den vestligste nær udløbet ved Brunsbüttel.

Heide.jpg (51338 byte)                    Heide 2.jpg (35433 byte)

Vel ankommet til Altona (tidligere sydligste danske by) begav vi os til en nærliggende modeljernbaneforretning, hvor omsætningen pludselig steg 35 %. De tilfredse ejere gentog med begejstrede stemmer: “Auf Wiedersehen”!

Med S-tog til Hamborgs hovedbanegård, hvor der igen var mulighed for at strejfe omkring. Nogle gik i forretninger, nogle gik på knejpe og jeg kiggede på tog. Der sker jo så meget på så stor en banegård. Igen med S-tog til Hamborgs bymuseum. På tredje etage findes en stor modeljernbane, som er omtalt i Særtoget 1/2008.

Hamburg.jpg (51824 byte)

Ligeledes med regionaltog mod nord til Heide. Nu var tågen lettet, så vi kunne opleve landskabet, og de mægtige dæmninger, der førte jernbanen op til broen 42 m over vandoverfladen. Det var mørkt, da vi nåede Heide, så det var bare med at komme til Garding hurtigst.

Traditionen tro, skal der være festmiddag den sidste aften. Og altid det samme: korøv og bourgogne! I gårdhaven var opstillet 2 grillmaskiner, så det tog ikke lang tid at få fyret op og vendt bøfferne i et par minutter på risten. Alt imens blev buteljerne afproppet og bordet dækket. Lidt pyntesalat blev der også snittet til ulejligheden. Det var uhyre festligt, at se denne flok herrer meget kultiveret tage for sig af retterne og vinene. Der blev naturligvis skålet, og blandt de mange skåltaler, skal her blot nævnes en hyldest til formanden, til kassereren, til turudvalget, og naturligvis for dronningen og fædrelandet (vi var jo i et område under midlertidig prøjsisk forvaltning). Selvfølgelig kom også sangbøgerne frem, og “Lorelei” og ”Så hæver vi - så sænker vi” istemt 11 tenorer og 1 baryton.

Køkken.jpg (60483 byte)                    Grill.jpg (60155 byte)

Søndag

Sidste dag, oprydning og hjemrejse. Da tågen var lettet tog vi omvejen omkring Ejderdæmningen for at få nogle bedre foto, og for at tage hele komplekset i totalsyn. Det lykkedes, og vi fik fine foto. Hjemturen gik via Kiel, hvor vi besøgte ModellEisenbahnCluc Kiel. Robert havde truffet aftale med klubben, og jeg skal sandelig love for, at vi blev godt modtaget. Kaffe, øl, sodavand og pølser til at starte på i kantinen, og derefter ind i selve lokalet og opleve anlægget. Jeg har ikke set mange modeljernbaneanlæg, men de andre fagfolk udtrykte begejstring, og “aldrig set noget så imponerende”.

Kiel 1.jpg (73619 byte)                    Kiel 2.jpg (77814 byte)

En artikel om anlægget bringes senere i Særtoget. MEC Kiel var sidste punkt på programmet, så nu forestod kun en køretur til Puttgarden, med et kort ophold i Heiligenhafen, og med færgen til Rødby, og endelig den sidste korte tur tilbage til Næstved.

Evaluering: en flot planlagt tur, spændende seværdigheder, god mad, godt kammeratskab, tid til hygge, men for få rødbeder.